
2025-03-08
Gör privatekonomi till skolämne
Den ekonomiska jämställdheten mellan kvinnor och män har ökat under de senaste decennierna. Fortfarande tjänar män mer, äger mer och har också djupare ekonomiska kunskaper vilket ger ett ökat inflytande.
Fram till och med 2019 minskade löneskillnaden mellan män och kvinnor successivt. Därefter har gapet varit oförändrat för att åter öka 2023. Även om ökningen bara var 0,1 procentenheter så är det oroande. Under 2022 var inkomstskillnaden nästan dubbelt så stor som löneskillnaden, 19,4 procent jämfört med 9,9 procent. Det beror på att kvinnor i större utsträckning än män arbetar deltid och har större frånvaro (1). Den totala genomsnittliga inkomstskillnaden under ett liv blir 6,3 miljoner kronor om kapitalinkomster också inkluderas (2).
Att ojämställdheten följer med upp i åldrarna är inte förvånande men upprörande. Kvinnors genomsnittliga pension uppgår till 17 000 kronor i månaden och mäns till 24 200, ett pensionsgap på 30 procent trots samhällets insatser (bostadstillägg med flera) för att minska gapet (3).
Vi i Zonta vill lyfta problemet med ekonomisk ojämställdhet. Ekonomisk utbildning måste ges en större plats i samhället – kunskaper om privatekonomi (till exempel vikten av att ha ett sparande och att göra en budget) och samhällsekonomi. EU:s lönetransparensdirektiv (4) för lika lön för båda könen poängterar också vikten av kvinnors kunskap om ekonomi.
Det är viktigt att både män och kvinnor förstår sambandet mellan lån och ränta eller hur hög inflation påverkar vår köpkraft, för att kunna ta rätt beslut om den egna ekonomin (5). Vi uppmanar därför riksdag och regering att se till att ämnet privatekonomi läggs in i läroplanen som obligatoriskt för alla på gymnasiet. Utan en bred ekonomisk kunskap kan vi aldrig nå fullständig jämställdhet.
Källor: 1) Medlingsinstitutet, 2) Jämställdhetsmyndigheten (JÄMY), 3) Pensionsmyndigheten via JÄMY, 4) Europarådet och EU 2023/970 och 5) Per Skedingers forskning, Institutet för Näringslivsforskning.