2025-06-01

Textilens framtid: Innovation, hållbarhet och kvinnors kraft

Den 10 maj anordnade klimatkommittén inom Distrikt 21 vårens andra och sista inspirationsevent om klimatet. Tre unga, tidigare Women in Business stipendiater gav oss under ca en timme sina olika aspekter på temat ”Textilens framtid: Innovation, hållbarhet och kvinnors kraft”.

Emilia Bylund Månsson, managementkonsult på Boston Consulting Group, beskrev hur digitalisering och AI banar väg för framtidens hållbara värdekedjor genom att skapa möjligheter att lösa de största utmaningarna, såsom insyn i leverantörskedjorna, samt koldioxidutsläpp från transporter och indirekta källor. Till exempel visade hon hur sk blockkedjor kan öka transparensen och driva hållbarhet.

En visualiserad produktkedja med rubrikerna: Bomullsplanta, spinneri, väveri, färgning, sytillverkning, transport, butik och konsument. Samt med beskrivande texter: Blockkedjeteknik möjliggör spårbarhet redan från råmaterial - var bomullen odlats, under vilka villkor och med vilken påverkan. Genom digital registrering kan kemikalieanvändning och vattenförbrukning granskas för en hållbarare produktion. Insyn i tillverkning minskar risken för arbetsrättsbrott. Konsumenten får tillgång till hela plaggets resa genom en QR-kod - möjliggör medvetna köpbeslut.

Golzar Daneshzad, grundare och VD för Globalizer AB, tog vid och berättade om hur marknadsundersökningar kan motverka överproduktion och klimatkriser. Ett vanligt dilemma är att företag ökar sin produktion för tillväxt, men att den ökade produktionen ofta inte överensstämmer med efterfrågan vilket resulterar i uttömning av resurser, ökade föroreningar och slöseri med investeringar. Genom att anpassa affärsverksamheten efter efterfrågan kan dilemmat förebyggas och verksamheten drivas miljömässigt och ekonomiskt hållbart.

Sist ut var Karin Östberg, som arbetar med Management Consulting med fokus på affärsstrategi inom Strategy&, som är en del av PwC Nätverket. Av henne fick vi lära oss om hur en effektivisering av second-hand marknaden skapar en bättre framtid för textiler. Att handla second-hand kan vara riktigt roligt, men problem har identifierats på både köp- och säljsidan såsom ineffektivt, utmattande och tidskrävande för kunderna, samt dåligt rykte och brist på spontana köp hos butikerna. Dessa problem kan överbryggas genom att man nu skapar digitala marknadsplatser som med hjälp av AI och Automatisering fokuserar på upplevelsen.

Hela eventet spelades in och kan ses på YouTube via följande länk: Zonta D21 klimatkommittés inspirationsmöte 10 maj 2025

Lotta Lind,
medlem i klimatkommittén
Zonta International Distrikt 21

Fler nyheter

Samling kvinnor på en scen med en bildpresentation i bakgrunden.

Europeiskt samarbetsmöte i Köpenhamn – för jämställdhet och inkludering

2025-05-05

I helgen anordnades för tionde gången ett European Interdistrict Seminar för zontamedlemmar i de europeiska...

Inspirationsträff om textilens framtid: Innovation, hållbarhet och kvinnors kraft

2025-04-21

Den 10 maj, kl. 13.00-14:30 arrangerar klimatkommittén en digital inspirationsträff om textilens framtid....

afrikans kvinna som sitter bland andra afrikanska kvinnor.

Världshälsodagen

2025-04-06

Syftet med Världshälsodagen den 7 april är att rikta uppmärksamheten mot olika globala utmaningar för...